top of page

מנהלי\ות החדשנות מציגים: מפתחות לניהול חדשנות מוצלח

בכל שנה אני מזמין את מיטב מנהלי החדשנות בישראל לפגוש את הסטודנטים בקורס החדשנות שלי בבינתחומי בהרצליה ובאוניברסיטת תל אביב. השנה התארחו מגוון מנהלי חדשנות ממוסדות פיננסיים, מערכת הבריאות, חברות ענק בינ״ל, מוסדות אקדמיים ועוד. המגוון הזה הוביל לדיונים מרתקים לאורך השנה. הנה כמה עצות זהב ששווה להתעכב עליהן:


1. למה צריך בכלל חדשנות?

קודם כל חשוב לחזור לבסיס ולהבין מה הערך שחדשנות מביאה לארגון. מעבר להצעות הערך הברורות - קידמה טכנולוגית, רלוונטיות עסקית, ושרידות פיננסית - עלו שלוש הצעות ערך ייחודיות: א. חשיבה לטווח הארוך: מנהלי חדשנות מגדילים את טווח הראייה של הארגון - מטווח השנים הקרובות והמיידיות שההנהלה בדרך כלל מסתכלת עליו, לטווח ארוך יותר, צופה פני עתיד - ברמת הטכנולוגיה, המודלים העסקיים המתפתחים, ומגמות שינוי עומק בשווקים. ב. חשיבה שונה ומאתגרת מוסכמות: מטבע הדברים, מרבית בעלי התפקידים בארגון נוטים לחשוב על חדשנות אינקרימנטלית - שיפור המוצר הקיים לקהל הקיים לפי המודל העסקי הקיים. אולם הערך הייחודי שמנהל החדשנות מביא טמון דווקא בחדשנות רדיקלית ומשבשת - פיתוח מוצרים חדשים, ללקוחות חדשים, באמצעות מודלים עסקיים חדשים. כדי להבין את הערך של כך מספיק לחשוב כמה שונה היה העולם אם ב2007, במקום השקת האייפון, היתה אפל מודיעה על פיתוחים ושיפורים במק ותו לא. ג. חיבור סינרגי. במקרים רבים, בעיקר בארגונים גדולים, צוותים נדרשים להתמודד עם בעיה ואתגרים שכבר נפתרו על ידי יחידות וצוותים אחרים - אלא שאף אחד לא יודע על זה. בארגון זרוקים כל מיני מיני רעיונות וכל מיני בעיות - ולמנהל\ת החדשנות תפקיד חשוב בריכוז כל הרעיונות והצרכים ויצירת חיבורים בין חלקי הארגון השונים כדי לייעל את המערכת כולה. מנהלי חדשנות חייבים להבין משאר הארגון ולהגדיר לפונקציית החדשנות תחתיהם אילו מהצעות הערך הללו חשובה ורלוונטית יותר לארגון.

ממק ועד לאייפון - החדשנות המשבשת של אפל

2. שני מפתחות להצלחה בתפקיד

שתי נקודות שיעזרו לכן ולכם להצליח כמנהלי חדשנות: א. הבנה עמוקה של ההיררכיה והתרבות הארגונית. מנהלת חדשנות חייבת להיות מסוגלת לענות על השאלות הבאות:

  1. מהן המטרות של הארגון (עסקיות, חברתיות, ואחרות) וכיצד החדשנות משולבת באסטרטגיה הארגונית להשגת מטרות אלו?

  2. מהו תהליך הקצאת המשאבים בארגון וכיצד החדשנות מתבטאת בו?

  3. איך נראה תהליך קבלת ההחלטות בארגון? האם זיהיתי ואני מכירה את מקבלי ההחלטות וסט השיקולים שלהם/ן?

  4. היכן החדשנות קורית באמת ברחבי הארגון כרגע? במקביל לתוכניות ולטייטלים הרשמיים ישנם מקומות בארגון שמפתחים חדשנות ׳בלי שביקשו מהם׳ ואולי אף בלי שהם מודעים לכך. אלו סוכני השינוי הטבעיים של החדשנות ובני הברית של מנהל/ת החדשנות. האם זיהית טיפחת וגייסת אותם?

  5. מהם הכאבים הגדולים ביותר של הארגון? מאמצי החדשנות נועדו (בין היתר) לטפל בכאבים אלו ולייעל את תהליך העבודה בארגון.

ב. התאימו את החדשנות לאופי הארגון

כשזה נוגע לחדשנות - אין דבר כזה 'פתרון אוניברסלי. הבדלי תרבות ותפיסה, סביבה עסקית שונה, מבנה ארגוני שונה ואנשים שונים דורשים מענה מותאם אישית. הפרמטרים האלו משתנים לא רק בין ארגון לארגון, אלא גם בין צוותים ויחידות בתוך הארגון!


מנהל החדשנות חייב להתאים עצמו למתרחש בחטיבה או ביחידה שאיתה הוא עובד בארגון בכל רגע נתון. קחו לדוגמה חברות ענק. על אף משאבים אדירים שיכלו להפנות לענייני חדשנות פנים ארגונית, התרבות הארגונית היא לרוב כה שמרנית, מוכוונת התייעלות וממוקדת בטווח הקצר שאין כמעט מקום בארגון לחדשנות מסוג זה. מנהל\ת חדשנות שמזהה זאת, יכול לקדם חדשנות פתוחה כפתרון - דרך לעקוף את הספקות בארגון באמצעות חבירה לסטארטאפים חיצוניים כך שהחשיפה לעולם בחוץ והעבודה עם הסטארטאפים תתחיל לשנות את התפיסה, הנהלים והתרבות בתוך הארגון.



* תודה מיוחדת לאורחים המדהימים שהקדישו מזמנם ובעיקר ממוחם ונסיונם


Alona Shaked, Manager of Open Innovation at Hilti

Uri Fishelson, Head of Technology Scouting at Deloitte Catalyst

Shachaf Snir, Director of Internal Innovation at Clalit

Ofer Hacohen, Corporate Innovation Executive

Yael Malatskey, Head of Innovation and Startup Ecosystem at CitiZone

Rothem Noy, Global Business and Digital Integration Manager at ICL Group

Shai Albaranes, Vice President of Innovation and Venture at Orbia.



435 צפיות0 תגובות
bottom of page